Vanliga frågor och svar

Här hittar du de vanligaste frågorna vi får när det kommer till att lägga  bud, köpa och sälja på Klaravik. Saknar du något svar är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@klaravik.se eller 054-15 13 04.

Skapa konto och lägga bud

Hur gör jag för att lägga ett bud?
För att lägga ett bud på ett objekt behöver du ett köparkonto hos Klaravik. Det är helt kostnadsfritt och du registrerar dig här. När du har registrerat ett konto kommer du att få ett mail med en länk för att aktivera ditt konto. Genom att klicka på länken aktiveras ditt konto och du kan lägga bud.

Jag har glömt mina kontouppgifter!
Om du glömt ditt lösenord klickar du på glömt lösenord. Då får du ett mejl med en länk till där du kan skapa ett nytt lösenord. Tänk på att ange samma användarnamn som när du registrerade dig! Om du har glömt ditt användarnamn kontakta vår kundservice på info@klaravik.se.
Hur gör jag för att få mer information om ett specifikt objekt?
Läs noga igenom texten på auktionsunderlaget och glöm inte att titta på bilder och eventuell film. Där finns mycket information att hämta. Har du ändå frågor om ett specifikt objekt, är du välkommen att kontakta kundservice.
Varför förlängdes en auktion när jag lade ett bud?
Om någon lägger bud när en auktion på Klaravik har mindre än tre minuter kvar, förlängs auktionen med ytterligare tre minuter. Detta för att ge andra budgivare en chans att lägga motbud och för att inte stänga ute andra budgivare. Detta är etablerat inom onlineauktion och kan jämföras med slagauktionens första-andra-tredje-princip.
För att lägga bud behöver du vara inloggad på Klaravik.
Vad är ett autobud respektive ett manuellt bud?
Poängen med ett autobud är att systemet budar åt dig. Du anger ett belopp som du är villig att betala för ett objekt och sedan lägger systemet automatiska bud åt dig upp till ditt maxbud - men bara om det behövs. Ditt maxbud är dolt för övriga budgivare under auktionens gång. Att ett autobud är lagt indikeras med ett ”A” efter det lagda budet i budhistoriken. Ett manuellt bud behöver du uppdatera varje gång någon bjuder över dig. Och tänk på att ett autobud i samma nivå med ett senare lagt manuellt bud alltid kommer att leda auktionen - eftersom det lades först.
Kan jag skapa en bevakning av nya auktioner på Klaravik?
Ja, det kan du! Med vår bevakningsfunktion kan du skapa en bevakning på ett specifikt sökord (exempelvis ‘Volvo BM 814’), en hel kategori (exempelvis ‘traktor’) och kombinera detta med län och kommun (exempelvis ‘Svedala, Skåne’). På så sätt kan du enkelt hålla dig uppdaterad om när det du vill köpa finns på auktion.

Du hittar alla dina skapade bevakningar, i inloggat läge, på ditt konto under knappen för “Sparat”. Här hittar du både dina favoritmarkerade objekt samt dina bevakningar. Här väljer du själv om du vill få mejl när din bevakning har en träff (vi skickar max ett mejl/dag). Har du frågor om hur det fungerar med bevakningar? Hör av dig till vår kundservice här.

BankID

Varför måste jag verifiera mitt konto med BankID?
Att alla svenska köparkonton ska vara verifierade med BankID är en del i vårt säkerhetsarbete för att trygga din auktionsupplevelse. Med BankID får du även en säkrare inloggning och minimerar risken för kontokapning.
Hur verifierar jag mitt konto med BankID?
Logga in med användarnamn och lösenord, klicka på “Mitt konto”, där finns en gul ruta med information om BankID, klicka på den och följ stegen för att verifiera kontot med ditt BankID.
Hur många BankID:n kan vara kopplade till samma konto?
Ett BankID per konto. Är ni flera på företaget som delar på ett konto så rekommenderar vi att ni skapar varsitt konto. De kan självklart vara kopplade till samma organisationsnummer.
Jag har inget BankID, hur gör jag?
Du skaffar ett BankID via din bank. Logga in på din internetbank och läs om hur du beställer BankID hos just din bank.

Visning och undersökningsplikt

Finns det visning av era objekt?
Allt på Klaravik säljs utan visning om inget annat anges. Du lägger ditt bud baserat på den information som finns i form av bilder, text och eventuell film på objektet. Därför är det alltid viktigt att kontrollera informationen noggrant. Om inte objektet motsvarar beskrivningen i auktionsunderlaget vid upphämtning har du rätt att hävda din undersökningsplikt. Notera då att objektet inte får tas från platsen. Läs mer om undersökningsplikten nedan.
Hur kan jag kontrollera skicket på ett objekt?
Du som köpare har en rättighet såväl som en skyldighet att stämma av skicket utifrån auktionsunderlaget när du hämtar ditt inropade objekt. Om objektet inte motsvarar beskrivningen i auktionsunderlaget kan du reklamera köpet men tänk då på att det är viktigt att inte ta objektet från platsen. Undersökningsplikten finns till som en garanti för dig som köpare! Här kan du fylla i reklamationsblankett



Priser och betalning

Vem är det som säljer objekten på Klaravik?
Det kan vara allt från mindre lantbrukare och byggbolag - till Sveriges största kommuner och uthyrningsbolag.
Tillkommer alltid moms?
På samtliga objekt tillkommer moms om inget annat anges. I samtliga fall visas detta på det aktuella objektet när du är inloggad som köpare på Klaravik.
Erbjuder Klaravik finansiering av objekten på auktion?
Ja, i många fall. På varje objekt framgår också om du kan ansöka om finansiering som företag. Kontakta vår finanseringsavdelning via e-post om du vill veta mer: finansering@klaravik.se. Här kan du läsa mer om finansiering.
Om jag köpt något, när får jag fakturan?
När du vunnit en budgivning får du en faktura från Payex via e-post, den kommer i regel samma dag som auktionen avslutas. Du kan också enkelt ladda ner din faktura om du loggar in på ditt köparkonto.

Har du inte fått någon faktura på e-post? Kontrollera din skräppost! När Klaravik har mottagit din betalning (räkna med 1-2 bankdagar) får du en betalningsbekräftelse till din e-post. I bekräftelsen får du även kontaktuppgifter till säljaren för att göra upp om tidpunkt för hämtning.
Vad kostar det att köpa på Klaravik?
Det tillkommer en inropsavgift på varje auktion du vinner. Hur stor inropsavgiften är framgår på varje enskild auktion. Du ser inropsavgiften på respektive auktion då du är inloggad som kund på Klaravik. Notera att moms alltid tillkommer på ditt lagda bud om inte annat anges.

Vad är reservationspris?
Reservationspris är det i förväg lägsta pris som uppdragsgivaren har accepterat. På varje auktion ser du om reservationspriset har uppnåtts eller ej. Om inte reservationspriset uppnås kommer du att bli kontaktad av Klaravik inom kort, med målsättning att få igenom affären. Tänk på att alla bud på Klaravik är bindande, oavsett om reservationspris är uppnått eller ej.
Hur hanteras momsen vid EU-försäljning?
När du handlar på Klaravik får du alltid en faktura med moms om inget annat anges. Det är viktigt att du betalar hela beloppet. Om ditt konto är registrerat som ett utländskt företag och har ett giltigt VAT-nummer kan du be om att få momsen återbetalad av Klaravik.
 
För att få momsen krediterad och återbetald av Klaravik krävs det att du skickar in giltiga exporthandlingar till info@klaravik.se senast 10 dagar efter hämtning. Om tidsgränsen överskrids har vi inte möjlighet att återbetala momsen.
 
Vi behöver:
1. Undertecknat CMR-dokument eller fraktsedel.
2. Fakturan från transportföretaget.

3. Klaraviks exportdeklaration som du får i samband av upphämtning av objektet.

4. Ert företags IBAN och Swiftnummer.

Vad innebär det att något säljs med VMB?
VMB är en förkortning av vinstmarginalbeskattning. För dig som köpare innebär det att ingen moms tillkommer på ditt bud (och det finns inte heller någon moms att dra av). VMB har att göra med hur mycket moms ett företag ska redovisa vid försäljning av begagnade varor.

När VMB tillämpas hanterar säljaren själv momsen på skillnaden mellan varans försäljningspris och inköpspris. Därför syns aldrig momsbeloppet för dig som köparen av varan. När VMB inte används är huvudregeln istället att moms beräknas på hela försäljningspriset och momsbeloppet specificeras då på fakturan till dig som kund.
Kan jag ha finansiering via egen bank eller finansbolag när jag köper på Klaravik?
Ja, det kan du. Om du kontaktar din egen bank och ansöker om finansiering, är det viktigt att du kontaktar Klaravik för att vi ska kunna ställa om fakturan till din bank eller finansbolag. Kontakta vår finanseringsavdelning via e-post om du vill veta mer: finansering@klaravik.se. Här kan du läsa mer om finansiering.

Hämtning och frakt

När och var kan jag hämta det jag har köpt?
I varje auktionsunderlag finns information om i vilken kommun objektet finns. Kontaktuppgifter till säljaren får du i samband med att betalningen av fakturan är registrerad. Som köpare har du 12 dagar på dig att hämta objektet efter avslutad auktion.

Hur fungerar det med frakt?
Alla objekt hämtas hos den aktuella säljaren. Klaravik kan i vissa fall vara behjälpliga med att boka frakt, mer information om detta hittar du här.

Anlitas en transportör är det viktigt att tänka på att undersökningsplikten fortfarande gäller och när objektet har lämnat säljaren är undersökningsplikten förbrukad och reklamation inte längre möjlig. Vad noga med att alltid göra upp en tid för hämtning med säljande företag, detta gäller även om du anlitar någon annan att ombesörja frakten.

Reklamation

Jag är inte nöjd med det jag köpt – kan jag reklamera ett objekt?
Du som köpare har en rättighet såväl som skyldighet att stämma av skicket mot auktionsunderlaget när du hämtar ditt inropade objekt. Om objektet inte motsvarar beskrivningen i auktionsunderlaget kan du reklamera köpet. Observera att detta måste göras innan du tar objektet från platsen. Här kan du fylla i reklamationsblankett

Säljande kunder

Hur gör jag om jag vill sälja något på Klaravik?
Enklast är att fylla i vårt formulär för att sälja på Klaravik, det hittar du här. Därefter kommer vi att återkoppla med mer information om att bli kund hos oss. Här hittar du även kontaktuppgifter till alla våra auktionsmäklare, från Haparanda i norr till Ystad i söder.
Får privatpersoner sälja på Klaravik?
På Klaravik är det i regel bara företag som säljer objekt. Privatpersoner är däremot välkomna att lägga bud på och köpa objekt.
Jag hittar inte inloggningsuppgifterna till mitt säljarkonto?
Om du glömt dina uppgifter, kontakta då Klaravik säljsupport på e-postadress saljsupport@klaravik.se
Om jag sålt något, när får jag betalt?
Är objektet betalt och hämtat? Då har du pengarna på kontot senast sju arbetsdagar efter hämtningen. Om bara hämtningen kvarstår får du ändå pengarna utbetalda den femte arbetsdagen i månaden efter att köparen betalat. Särskilda förutsättningar gäller vid utlandsförsäljning, objekt med skuld eller om köparen sökt finansiering. Har du frågor gällande din betalning, kontakta ekonomi@klaravik.se
Kostar det något att sälja på Klaravik?
Om ditt objekt blir sålt tar vi ut en provisionsbaserad kostnad som styrs av försäljningsbeloppet. Däremot om objektet mot förmodan inte skulle bli sålt, då kostar det ingenting. För mer information, välkommen att kontakta vår säljavdelning eller hör av dig direkt till auktionsmäklaren i ditt distrikt.
Jag har sålt ett registrerat fordon, hur gör jag?
Ägarbyten för registrerade fordon sker alltid mellan köpande och säljande part vid avhämtningstillfället. Detta innebär att säljaren tillhandahåller del 2 av registreringsbeviset. Saknar du registreringsbevis går detta att beställa från Transportstyrelsen. Klaravik säkerställer alltid att eventuell skuld på fordonet löses innan den vinnande budgivaren blir ny ägare.

I de fall där Klaravik övertar ägandeskapet för att lösa eventuell skuld görs ett elektroniskt ägarbyte mot köparens kontodetaljer. Detta kan medföra att ägarbytet tar några ytterligare dagar.
Hur vet jag att det är köparen som hämtar objektet?
Det finns en referenskod på Klaraviks utlämnings- och upphämtningskvitton. Vid upphämtningen ska köparen och säljaren kontrollera att deras koder stämmer överens med varandra. Det säkerställer att objekt inte förväxlas eller hämtas av obehöriga personer.
Behövs inköpsdokumentation för att sälja på Klaravik?
Om ditt objekt har ett högre bedömt värde, och inte är registrerat hos Transportstyrelsen, behövs bevis på ditt inköp av objektet inför en försäljning hos oss. Inköpsdokumentationen kan bestå av t.ex. ett kvitto, faktura eller motsvarande bevis på inköp. Även revisorsintyg eller annat tredjepartsintyg kan gälla som dokumentation.
Enklare budgivning
med Klaraviks
app