Undersökningsplikten – en trygghet när du köper på auktion

Att köpa maskiner, verktyg och fordon på auktion är enkelt och smidigt. Och tryggt. När du har vunnit en budgivning på Klaravik har du alltid rätten att se över objektets skick så att allt stämmer överens med auktionsunderlaget. Det är det vi kallar för undersökningsplikt.

Skicket stämmer inte överens med underlaget – vad gör jag?

Om du hittar större fel som inte har nämnts i auktionsunderlaget finns det några saker att tänka på. För att allt ska gå rätt till, har vi tagit fram tre enkla steg som förenklar processen – både för säljaren och dig som köpare.

Fota och dokumentera

Kom ihåg att alltid anteckna och fotografera allt som inte stämmer överens med den ursprungliga objektsbeskrivningen. På så sätt kan vi enkelt jämföra skicket med auktionsunderlaget.

Kontakta oss på Klaravik innan du tar objektet från platsen

Om du inte godkänner skicket, ska du kontakta vår kundsupport på 054–14 13 04. Undersökningsplikten gäller fram till dess att du har tagit objektet från upphämtningsplatsen, vilket innebär att det är viktigt att du ringer direkt när du är på plats.

Har vår kundsupport stängt för dagen? Gå direkt till steg 3 och lämna kvar objektet hos säljaren.

Fyll i ett reklamationsformulär

För att reklamera ett köp behöver du fylla i vårt reklamationsformulär och skicka in till oss. Därefter ser vi över ditt ärende och hör av oss så snart som möjligt. Kom ihåg att reklamationen ska göras innan du tar objektet från upphämtningsplatsen och att reparationsobjekt inte kan reklameras.

3 tips när du ska hämta din auktionsvinst

1. Ta med auktionsunderlaget

Om det så är i mobilen, datorn eller utskrivet på papper, är det alltid bra att ha med sig objektsbeskrivningen när du kontrollerar objektet. Då har du allt tydligt framför dig och kan ställa eventuella frågor till säljaren kring skicket.

2. Hämta objektet under våra kontorstider

Det finns inga krav för vilken tid på dygnet du ska hämta ett objekt, men med hänsyn till undersökningsplikten är det enklare för alla inblandade, säljare som köpare, om det sker under våra öppettider (vardagar mellan 8–16). Upptäcks något fel på plats? Då är det bara att slå en signal så hjälper vi dig.

3. Lämna inget åt slumpen – var med och kontrollera

Att boka frakt eller skicka en vän eller kollega kan vara smidigt, men för att du ska ha full kontroll är det alltid bäst om du som har köpt objektet hämtar det. När objektet har lämnat upphämtningsplatsen betraktas det som godkänt och fraktbolag har tyvärr ingen skyldighet att undersöka skicket.

Kan man ångra ett bud?

Nej, du kan inte ångra ett bud. Alla bud på Klaravik är bindande.

Är det bra att lägga första budet?

Om det är bra att lägga första budet eller inte skiljer sig från gång till gång. Allt handlar om din strategi. Vill du bli av med potentiella konkurrenter tidigt under budgivningen? Då kan ett första bud vara bra, men kom ihåg att vara uppmärksam i slutet av auktionstiden. Många bud läggs under de sista timmarna och minuterna.

Hur mycket kan man bjuda under utgångspris?

Alla våra auktioner börjar på 0 kronor. Det första budet kan alltså vara hur lågt – eller hur högt – som helst. Många auktioner har dock ett så kallat reservationspris, alltså det lägsta priset som säljaren accepterar. Om reservationspriset är uppnått vid auktionsslut är affären i hamn, annars kontaktar vi både dig som köpare och säljaren – med målet att komma överens om ett pris som båda accepterar.